Oomi on suomalainen sähköyhtiö, joka on tunnettu edullisista sähkösopimuksistaan ja hyvästä asiakaspalvelustaan.
Yksi sen suosituimmista vaihtoehdoista on Oomin 24kk:n kiinteä sähkö. Se on turvallinen ja edullinen ratkaisu, joka sopii kaikenlaisiin koteihin.

- Oomi 24kk määräaikainen sopimus
- Tarjous: perusmaksu 0€ ensimmäiset 6kk
Tässä on kattava artikkeli, jossa käsitellään sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia Oomista.
Oomi kokemuksia 2025

Oomi Energia on suomalainen energiapalveluyhtiö, joka perustettiin vuonna 2020 useiden paikallisten sähköyhtiöiden – kuten Vantaan Energian, Lahti Energian ja Pori Energian – yhdistyessä.
Yritys on kasvanut nopeasti ja palvelee nyt noin puolta miljoonaa asiakasta eri puolilla Suomea.
Asiakkaiden kokemuksia Oomi Energiasta

Oomi Energian asiakaspalautteet ovat vaihtelevia ja antavat hyvän yleiskuvan yhtiön toiminnasta.
Positiiviset kokemukset
Monet asiakkaat ovat kehuneet Oomin asiakaspalvelun ystävällisyyttä ja ammattitaitoa. Esimerkiksi eräs asiakas kommentoi:
“Sopimuksen alkamispäivän muuttaminen onnistui hyvin ja mutkattomasti. Ja aina on ollut ilo asioida Oomin asiakaspalvelun kanssa, teillä on mahtavat asiakaspalvelijat.”
Toinen puolestaan kertoi:
“Rennon rempseällä murteella puhuva asiakaspalvelija oli kyllä tämän perjantain piristys. Todella ammattitaitoinen, kertoi asiat selkeästi ja saatiin hienosti uusi sopimus alkamaan uudessa kodissa.”
Oomin verkkosivujen mukaan 92 % asiakaspalvelussa asioineista asiakkaista on ollut tyytyväisiä saamaansa palveluun, ja Net Promoter Score (NPS) on 35, mikä kertoo korkeasta suositteluhalukkuudesta.
Negatiiviset kokemukset
Toisaalta joissakin keskusteluissa, kuten Suomi24-palstalla, on esitetty myös kritiikkiä. Asiakkaat ovat kokeneet ongelmia muun muassa sopimusprosessien epäselvyyksien, asiakaspalvelun saatavuuden ja hinnoittelun läpinäkyvyyden kanssa. Esimerkiksi eräs asiakas kertoi vaikeuksista saada yhteys asiakaspalveluun sekä yllättävistä hinnankorotuksista.
On kuitenkin hyvä muistaa, että negatiiviset kokemukset eivät välttämättä kuvaa kaikkien asiakkaiden kokemuksia, vaan voivat olla yksittäistapauksia.
Mitä ottaa huomioon sähkösopimusta tehdessä
Sähkösopimuksen valinta on tärkeä päätös, sillä se vaikuttaa kotitalouden kustannuksiin ja asumismukavuuteen. Tässä keskeisiä seikkoja, jotka kannattaa huomioida:
- Sopimustyyppi: Mieti, haluatko määräaikaisen vai toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen. Määräaikainen sopimus takaa hinnan vakauden tietyn ajan, kun taas toistaiseksi voimassa oleva sopimus tarjoaa joustavuutta, mutta hintamuutokset voivat koskea sitä nopeammin.
- Hinnoittelu: Vertaa eri sähköyhtiöiden hintoja. Kiinnitä huomiota sekä energian hintaan (c/kWh) että perusmaksuihin (€/kk).
- Sähkön alkuperä: Jos ympäristöasiat ovat tärkeitä, tarkista, kuinka suuri osa sähköstä on tuotettu uusiutuvilla energialähteillä.
- Asiakaspalvelu: Tutustu yhtiön asiakaspalvelun laatuun ja saatavuuteen. Hyvä asiakaspalvelu voi olla korvaamatonta mahdollisten ongelmien ratkaisemisessa.
- Sopimusehdot: Lue sopimusehdot huolellisesti, erityisesti liittyen sopimuksen kestoon, irtisanomiseen ja mahdollisiin lisämaksuihin.
Vinkkejä sähkösopimuksen valintaan
- Kilpailuta sähköyhtiöt: Käytä vertailupalveluita löytääksesi edullisimman ja sinulle sopivimman sopimuksen.
- Hyödynnä tarjoukset: Monet yhtiöt tarjoavat uusille asiakkaille etuja, kuten alennuksia perusmaksuihin alkuvaiheessa.
- Seuraa kulutustasi: Monet sähköyhtiöt tarjoavat sovelluksia tai verkkopalveluita, joiden avulla voit seurata sähkönkulutustasi ja optimoida sitä säästöjen saavuttamiseksi.
- Tunne omat tarpeesi: Arvioi oma sähkönkulutuksesi ja valitse sopimus sen mukaan. Esimerkiksi paljon yöllä sähköä käyttävä voi hyötyä yösähkötariffista.
Huolellinen vertailu ja harkinta auttavat löytämään parhaiten itselle sopivan sähkösopimuksen ja välttämään tulevia yllätyksiä.